Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου παρατηρήθηκε το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού- Bullying. Παρόλα αυτά τα τελευταία χρόνια κρούει το κουδουνάκι του κινδύνου τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των ειδικών ψυχικής υγείας. Έχει αποδεχτεί ότι ο σχολικός εκφοβισμός αφορά ένα σημαντικό αριθμό παιδιών και επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο παιδί – θύμα όσο και στο παιδί – θύτη του σχολικού εκφοβισμού.

Πιο αναλυτικά, τα παιδιά που δέχονται σχολικό εκφοβισμό  συχνά εμφανίζουν διάχυτο άγχος, φοβίες  , μαθησιακές δυσκολίες , διαταραχές στον ύπνο ή στη σίτιση , ψυχοσωματικές ενοχλήσεις και τέλος κατάθλιψη η οποία μάλιστα μερικές φορές συμπεριλαμβάνει και αυτοκτονικό ιδεασμό.

Αντίστοιχα όμως , όπως προαναφέρθηκε, ο σχολικός εκφοβισμός ταράσσει την ψυχική ισορροπία και των παιδιών που τον ασκούν.  Έχει διαπιστωθεί ότι τα παιδιά που προκαλούν σχολικό εκφοβισμό συχνά παρουσιάζουν χαμηλές αποδόσεις , αδυνατούν να συμμορφωθούν με τους σχολικούς – κοινωνικούς κανόνες και είναι πιθανό να αναπτύξουν παραβατικές συμπεριφορες.

Είναι γνωστό ότι πάνω το 50 %  των περιπτώσεων του σχολικού εκφοβισμού  δεν έρχεται στο φως. Τις περισσότερες φορές τα παιδιά  αποφασίζουν να σιωπούν για αυτό που τους συμβαίνει αποφεύγοντας να το επικοινωνήσουν με  τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς καθώς νιώθουν ενίοτε φόβο ή ντροπή.  Επομένως έχει καθοριστική σημασία οι γονείς να μπορούν να ανιχνεύσουν τα σημάδια μιας πιθανής περίπτωσης σχολικού εκφοβισμού.

 Σημάδια ότι ένα παιδί εκφοβίζεται :

  • Αρνείται έντονα να πάει σχολείο το πρωί.
  • Παραπονιέται για ξαφνικούς πόνους ή αδιαθεσία πριν ή κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου.
  • Δεν θέλει να συμμετέχει στα σχολικά δρώμενα /εκδηλώσεις.
  • Είναι αποσυρμένο η θλιμμένο , επιστέφει στο σπίτι με κατεστραμμένα αντικείμενα ή ρούχα.
  • Ζητά ξαφνικά παραπάνω χαρτζιλίκι ή φαγητό με τη δικαιολογία ότι τα χάνει.
  • Αργεί να πάει ή να επιστρέψει από το σχολείο , δεν αναφέρει για φίλους όταν είναι στο σπίτι.
  • Παρατηρούνται αλλαγές στην καθημερινή του ρουτίνα , φαγητό – ύπνος (ύπαρξη συχνών εφιαλτών – ή και δευτερογενούς ενούρησης) .

Σημάδια ότι ένα παιδί εκφοβίζει :

  • Έχει επιθετική συμπεριφορά εμπλέκεται συχνά σε καυγάδες . Αδυνατεί να υπακούσει στους σχολικούς – οικογενειακούς κανόνες.
  • Δεν αποδέχεται τις συνέπειες των πράξεων του παραπονιέται συνεχώς ότι το αδικούν.
  • Έχει στην κατοχή του αντικείμενα πχ χρήματα /φαγητό άγνωστης και αδικαιολόγητης προέλευσης.
  • Παρουσιάζει παντελή αδιαφορία για τα σχολικά δρώμενα.

  Τι μπορούμε να κάνουμε αν αντιληφθούμε ότι ένα παιδί εκφοβίζεται;

  • Δημιουργούμε συνθήκες ασφάλειας και εμπιστοσύνης και παροτρύνουμε το παιδί να μας εκφράσει τα συναισθήματα του και τις δυσκολίες που εμφανίζει στο σχολείο.
  • Ακούμε με σεβασμό τα συναισθήματα του χωρίς να το επικρίνουμε και επιβραβεύουμε τη γενναιότητα του να μας μιλήσει.
  • Διαβεβαιώνουμε το παιδί  ότι δεν φταίει αυτό για το συμβάν ή τα συμβάντα και του επισημαίνουμε ότι κανένας δεν έχει το δικαίωμα να του επιτίθεται με οποιαδήποτε μορφή.
  • Συμβουλεύουμε το παιδί σε μελλοντικές δυσάρεστες καταστάσεις να μιλά με τους δασκάλους/ καθηγητές χωρίς να φοβάται να γίνει «το καρφί» . Η ευθύνη δεν είναι δική του είναι των θυτών.
  • Βοηθάμε το παιδί να αναπτύξει την αυτοπεποίθηση του και κοινωνικές δεξιότητες αποτρέποντας το παιδί να απαντήσει με βία στη βία που δέχεται καθώς έτσι διαιωνίζουμε το κύκλο της βίας.
  • Επικοινωνούμε με τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς ώστε να εξασφαλίσουμε την απαραίτητη πλαισίωση.

Τι μπορούμε να κάνουμε αν αντιληφθούμε ότι ένα παιδί εκφοβίζει ;

  • Επιβάλλουμε σαφή όρια και ένα οργανωμένο περιβάλλον.
  • Βοηθάμε το παιδί να αποδεχτεί τη διαφορετικότητα.
  • Συνεργαζόμαστε με το σχολείο και ενημερωνόμαστε για  τη συμπεριφορά του παιδιού μέσα στο σχολείο με σκοπό την εφαρμογή των κανόνων και την πρόληψη μελλοντικών επεισοδίων.
  • Εξηγούμε στο παιδί τη σπουδαιότητα των κανόνων συμπεριφοράς. Μέσω των κανόνων όλοι αισθανόμαστε ασφαλείς.
  • Παρέχουμε στο παιδί ένα οικογενειακό περιβάλλον στο οποίο απορρέει η ασφάλεια , η αποδοχή και η διαπαιδαγώγηση του παιδιού δε στηρίζεται σε βίαια και εκδικητικά μοτίβα.

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί ένα σύγχρονο πρόβλημα  στο οποίο ο καθένας μπορεί να μείνει αδρανής, καθώς αρκετές  φορές δεν γίνεται άμεσα  φανερός, μέχρι να γίνουν αντιληπτές οι σοβαρότατες συνέπειες του. Ο  τερματισμός του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού  περιλαμβάνει μία δέσμευση ως προς τη δημιουργία μελλοντικών υγιών ενήλικων οι οποίοι θα είναι γαλουχημένοι με αξίες ηθικής , σεβασμού , αλληλεγγύης και ενσυναίσθησης.

«Παιδεία είναι αυτό που επιβιώνει όταν όλα όσα έχουν μαθευτεί ξεχνιούνται» (Skinner.BF,1971)

Ευαγγελία – Ραφαέλα Μαρινάκη

Ψυχολόγος , Ψυχοθεραπεύτρια

;